Het A-orkest van Harmonie Sint Jan is volop bezig met de voorbereidingen voor haar optreden op het prestigieuze muziekconcours, het WMC in Kerkrade op donderdag 14 juli en geeft twee try-outs.

Het A-orkest gaat samen met het ballet van de vooropleiding Dans van Artez en de talentenklas van Kaliber Kunstenschool uit Enschede optreden bij het WMC, het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. “Een uitzonderlijk ballet voor harmonieorkest en dansers van de Nederlandse componist Ed de Boer”, zoals de wereldpremière wordt aangekondigd op de website van het WMC.

Het orkest heeft aan componist Eduard de Boer een opdracht verstrekt tot het componeren van muziek bij een ballet met als titel ‘Bells of Paradise’, naar een Japans volkssprookje. Het ballet zal 35 – 40 minuten duren. De klanken van Japanse wind chimes (windgong of windspel) spelen een belangrijke rol in het ballet. Sint Jan werkt hierbij samen met choreografe Nada Belada, die tevens docent dans is bij Artez en Kaliber .

Het WMC, een internationaal muziekconcours dat sinds 1951 vierjaarlijks in Kerkrade wordt gehouden, omarmt nieuwe, waardevolle samenwerkingen, die een brug slaan tussen verschillende kunstvormen. De première van de compositie vindt plaats donderdag 14 juli, als onderdeel van het programma Wind&Dance Fusion.

Harmonie Sint Jan heeft ervaring met het uitvoeren van muziek van De Boer. Eerder heeft het een contrabasconcert en een pianoconcert van De Boer uitgevoerd.

Ter voorbereiding op de wereldpremière in Kerkrade zijn er twee try-outs gepland in Wierden en Almelo. Harmonie Sint Jan nodigt u van harte uit om alvast te komen luisteren naar dit prachtige werk. De try-out in Wierden is op 12 juni om 16.00 uur in zalencentrum het Anker aan de Wilhelminastraat. De try-out in Almelo is op 9 juli om 19.30 uur in scholengemeenschap het Noordik aan de Noordikslaan.

Meer over het WMC: wmc.nl/nl/festival/2022-07-14/wind-&-dance-fusion

Over het ballet

Het muzikale idioom van het ballet combineert Oosterse en Westerse elementen. Typische Japanse melodische en harmonische wendingen worden gecombineerd met een eigentijds Westers klankidioom. De Kansai Rapsodie geeft hiervan reeds een indruk. Het gebruik van pentatonische wind chimes in de compositie tegen een achtergrond van steeds wisselende tonaliteiten en klankvelden zal zorgen voor een betoverende atmosfeer in overeenstemming met het verhaal van het Japanse sprookje. In contrast met de betoverende klanken waar de wind chimes centraal staan, zal de muziek bij de drie demonen juist duister, vervreemdend en atonaal zijn.

De Boers’ idioom is van deze tijd, biedt voldoende uitdaging aan zowel uitvoerenden als publiek maar is niet dermate cerebraal of conceptueel van opzet dat dit ten koste gaat van de speelbaarheid of toegankelijkheid van zijn muziek. Integendeel: zijn muziek valt in de smaak bij blaasorkesten en hun achterban.

Over het orkest

Het A-orkest van Harmonie Sint-Jan speelt in de hoogste afdeling voor amateurmusici, de eerste divisie. Nadat het A-orkest in het verleden drie maal achter elkaar boven de 90 punten scoorde bij een KNMO concours, is zij enkele malen uitgekomen in de concertdivisie. In 2005 heeft het A-orkest onder leiding van Josef Suilen met 96 punten in de concertdivisie de absolute top van de harmoniewereld bereikt. Sinds september 2014 staat het A-orkest onder de bezielende leiding van Egbert van Groningen. Egbert is niet alleen dirigent, maar ook componist, arrangeur en uitvoerend musicus. In 2015 en 2018 heeft het A-orkest zeer succesvol deelgenomen aan concertconcoursen in Muziekcentrum Enschede waar fraaie scores van boven de 90 punten werden behaald!

Harmonie Sint Jan heeft een traditie in het spelen van bijzondere werken van Nederlandse componisten. Zo speelde het A-orkest de laatste jaren werken van Bernard van Beurden (Four Movements voor saxofoon-kwartet en symfonisch blaasorkest), Rob Goorhuis (Guggisberg Fantasie) en Christiaan Janssen (Capriccio for wind orchestra).

In 2006 heeft Harmonie Sint Jan een compositie-opdracht verstrekt aan Alexander Comitas (pseudoniem van Eduard de Boer). Het ging hierbij om een soloconcert voor contrabas en Harmonieorkest. Ook heeft Harmonie Sint Jan de Europese première verzorgd van ‘Earth, the gentlest Mother’ van de Amerikaanse componist Christopher Tucker. Een werk voor sopraan en harmonieorkest. In 2017 participeerde Harmonie Sint Jan in een compositieopdracht voor een nieuwe compositie van Eduard de Boer voor twee piano’s en symfonisch blaasorkest. Het A-orkest was het derde orkest dat deze compositie (Amara Tanta Tyri) ten gehore heeft gebracht in samenwerking met het internationaal bekende pianoduo Martijn en Stefan Blaak.