Harmonie Sint Jan opent nieuw onderkomen in Wierden: ‘Henry Holterman hield woord, we zijn hem eeuwig dankbaar’

Erik te Wierik heeft altijd gezegd dat hij pas zou aftreden als voorzitter van de Harmonie Sint Jan als de muziekvereniging een nieuw onderkomen had. Toen hij dat riep kon de 64-jarige Wierdenaar niet voorzien dat die zoektocht liefst zeven jaar zou duren.

Te Wierik is al vele jaren voorzitter én penningmeester van de Harmonie Sint Jan, een dubbelfunctie die volgens de verenigingsstatuten eigenlijk niet is toegestaan. Deze ondernemer is geen lid van de harmonie, bespeelt geen instrument en kan nog geen noot lezen. „Maar ik speel altijd wel de eerste viool”, zegt hij en lacht. Hij meldt dat-ie verbaasd reageerde toen hij in 2012 op kantoor werd gevraagd of hij preses wilde worden. „Ikke? Dat was het enige dat ik toen kon uitbrengen”, aldus Te Wierik.

„Het bestuur zocht iemand van buiten, die nuchter tegen zaken aankeek en ook zo handelde”, zegt hij. „Dat is mij als directeur van een eigen administratiekantoor absoluut toevertrouwd. Mijn taak is overzicht houden en tijdig links en rechts aan de touwtjes trekken. Dat ik geen kennis van muziek heb, dat maakt weinig uit, maar ik waardeer de harmonie als geen ander.”

En: „Mijn dochter Heleen speelde destijds klarinet in het orkest. Als echte puber gooide ze direct de kont tegen de krib, want ze vond het helemaal niets dat ik voorzitter wilde worden. Ze dreigde zelfs dat ze dan zou stoppen met spelen. Later draaide ze gelukkig wel bij, ze heeft zelfs nog een tijdje samen met mij in het bestuur gezeten…”

Bij zijn aantreden maakte de harmonie nog gebruik van het Sint Jansgebouw. Dit voormalige parochiehuis van de rooms-katholieke kerk was tientallen jaren de vaste plek van de muziekvereniging, maar in 2014 werden de geruchten steeds sterker dat de kerk het gebouw wilde afstoten. Henry Holterman van Orbys Vastgoed kocht het Sint Jansgebouw in 2018, liet het slopen en bouwde nieuw op deze plek. Daarin was geen ruimte meer voor de harmonie, maar de projectontwikkelaar deed bij de eerste steenlegging de plechtige belofte dat hij voor nieuwe huisvesting zou zorgen.

Te Wierik: „En hij hield woord en daarvoor zijn we hem eeuwig dankbaar.” Maar daar gingen wel enige spannende jaren overheen. De ene na de andere locatie in Wierden bleek het tot frustratie van het bestuur steeds net niet te zijn. Tot november 2020 werd gerepeteerd in de Mariaschool. Atilla’s Gym aan de Kerkstraat, een bedrijfshal aan de Violenhoeksweg en een gebouw van De Touwladder aan de Schoolstraat bleken ongeschikt of gingen aan de neus van de harmonie voorbij.

Te Wierik heeft een nare smaak overgehouden aan de verkoop van de school De Touwladder aan twee huisartsen. „Dit voormalige schoolgebouw zou een maatschappelijke functie krijgen, in elk geval geen commerciële. Denk je nou echt dat huisartsen niet commercieel werken? Dit is niet zuiver gegaan!”

De preses sprong een gat in de lucht toen Holterman hem vorig najaar meldde dat hij Het Anker had gekocht en hierin behalve voor het tapasrestaurant Anno 1987 ook plaats was voor de Harmonie Sint Jan. Na een verbouwing van bijna een jaar wordt het nieuwe onderkomen op 13 november officieel geopend.

De voorzitter wacht de journalist buiten op bij een bordje, een bord waaruit blijkt dat de harmonie een eigen ingang bij Het Anker heeft. Trots laat Te Wierik zien dat een voormalige vergaderruimte op de begane grond is omgetoverd tot drie lesruimtes. In de kelder wordt een recreatieruimte gerealiseerd, een plek waar de muzikanten na afloop van de repetitie nog even kunnen napraten. De jeugd krijgt hier een eigen honk.

Te Wierik: „De nazit is erg belangrijk voor onze vereniging, want daar worden de onderlinge contacten verder aangehaald. Direct inpakken na een repetitie en doei zeggen is er bij ons niet bij. Er wordt op vrijdagavond en zaterdag gerepeteerd in de grote zaal van Het Anker. Dankzij het hoge plafond is de akoestiek aanvaardbaar, maar natuurlijk is het voor sommige muzikanten nooit goed genoeg.”

„We zijn ontzettend blij met onze nieuwe plek. Die is perfect dankzij de centrale ligging in Wierden en er is bovendien voldoende parkeerruimte. Ik open zaterdagmiddag 13 november ons nieuwe onderkomen en maak dan bekend welke namen de recreatieruimte en leslokalen krijgen. Daarvoor hebben we een prijsvraag onder de circa 130 leden uitgeschreven.”

Bron: Tubantia