Voorzitter Erik te Wierik is supertrots dat de Harmonie Sint Jan uit Wierden in juli 2022 mag deelnemen aan het Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade. „Optreden in het walhalla van de blaasmuziek en dat voor zo’n klein provincieorkestje. Dat is supergaaf.”

Dat zo’n optreden een lieve duit kost maakt hem niet uit. „Want je moet op het WMC natuurlijk wel met iets bijzonders op de proppen komen”, zegt hij. Daarom vroeg de harmonie componist, dirigent en muziekpedagoog Ed de Boer om een werk voor een symfonisch blaasorkest te schrijven dat kan worden uitgevoerd in combinatie met een  klassiek ballet met dansers uit de vooropleiding van ArtEZ, de hogeschool voor de kunsten in Enschede.

‘Bijzonder project’

„En De Boer is niet zomaar iemand”, zegt Te Wierik. Dat de componist zo’n 20.000 euro in rekening brengt voor Bells of Paradise maakt wel duidelijk dat de Wierdenaren kosten noch moeite sparen om goed voor de dag te komen in Kerkrade. En ‘een bijzonder project’ was volgens de preses ook een absolute voorwaarde om een forse subsidie van het Fonds Podiumkunsten te krijgen.

„Ons harmonieorkest komt al jaren uit op concoursen in de eredivisie”, aldus Te Wierik. „Om in voetbaltermen te spreken: Sint Jan zit niet bij de grote drie, maar is wel een goede subtopper. En nu voor het eerst kunnen deelnemen aan het WMC is een unieke ervaring voor onze muzikanten. We hopen vooral dat de jongere leden Kerkrade als een uitdaging beschouwen om hun grenzen te verleggen en te blijven groeien op muzikaal niveau. Daarbij zorgt het voor een grotere naamsbekendheid van onze vereniging en daardoor trekken we hopelijk nieuwe muzikanten.”

‘Op wereldniveau’

Het WMC wordt door de organisatoren zelf omschreven als ‘vooral een muzikaal feest’, dat de deelnemers ‘een platform op wereldniveau biedt’.  Het festival in Kerkrade wordt om de vier jaar gehouden, in 2022 van 7 tot en met 31 juli. In die periode worden ruim 350.000 bezoekers verwacht en nemen meer dan 20.000 muzikanten deel.

Bron: Tubantia