Het A-orkest van Harmonie Sint-Jan uit Wierden nam op zondag 9 december deel aan het concertconcours in Enschede. Er werd een prachtige score van 90,25 punten behaald in de eerste divisie, de hoogste afdeling voor amateurorkesten.

A-orkest
Het A-orkest heeft onder leiding van Egbert van Groningen in het muziekcentrum in Enschede een geweldige prestatie neergezet. Dit jaar lag de lat hoog door de moeilijkheidsgraad van de te spelen werken. Het orkest en de dirigent zijn daarom meer dan tevreden over het behaalde resultaat. “We hebben gespeeld naar wat we kunnen. Ik ben ontzettend trots!” Aldus de dirigent na afloop van het concours. Wat de deelname aan het concours heel bijzonder maakt, is het grote aantal jeugdleden. Maar liefst twaalf jongeren tussen de 13 en 16 jaar hebben zondag voor het eerst deelgenomen aan een concours. Een unicum in de muziekwereld.

Gespeelde werken
Op het programma stond als eerste het inspeelwerk “The Gadfly” van Dmitri Shostakovich. Vervolgens maakte harmonie Sint-Jan met de twee concourswerken “Symfonische dansen” van Shostakovich en “Capriccio” van de Nederlandse componist Christiaan Janssen een goede indruk op de jury, wat werd beloond met een eerste prijs met lof. “Hulde aan alle muzikanten. Knappe prestatie. Veel waardering voor technisch kunnen en beheersing!” Zo luidt het juryrapport.