Geschiedenis2023-04-16T07:45:55+00:00

Geschiedenis Harmonie Sint-Jan Wierden

Harmonie Sint-Jan geeft met zijn naamstelling al duidelijk de hoek aan van waaruit de oprichting heeft plaatsgevonden. De laatste jaren is de vereniging echter van een puur katholieke club veranderd in een vereniging waarin alle gezindten aanwezig zijn en zich thuis voelen.

harmonie-sint-jan-wierden-oprichting

Harmonie Sint-Jan werd opgericht op 26 april 1926, op initiatief van – hoe kan het ook anders – pastoor Meyerink. Deze vond in de heer Borgers, bedrijfsleider van de toenmalige textielfabriek ten Bosch, een medestander. De meeste leden werden dan ook gehaald ” uit de fabriek ” en daar hoefde de heer Borgers weinig moeite voor te doen. Als arbeider kon je in die tijd zo gemakkelijk een wit voetje halen bij de baas en dat werd nog eens versterkt door het feit dat de heer Borgers zelf ook de dirigeerstok ter hand nam. Het aantal leden bleef in die begin jaren steken op ongeveer dertig.
In de beginjaren van Harmonie Sint-Jan bleek het ledental een groot struikelblok. Naast Harmonie Sint-Jan was er in Wierden nog een andere muziekvereniging, dus de spoeling was dun. Toch ontwikkelde de vereniging zich voorspoedig. In 1931 ging het orkest voor het eerst op concours in Doetinchem met als resultaat een eerste prijs met 53 punten. Dirigent was toen inmiddels de heer Kamp. Tot het uitbreken van de oorlog, ging Harmonie Sint-Jan in totaal acht keer op concours en eind jaren dertig promoveerde de vereniging twee keer, waardoor de afdeling Uitmuntendheid werd bereikt.

Het heeft lang geduurd, tot in 1957, voordat deze klasse verlaten werd, maar dat gebeurde dan ook meteen goed. Op het concours in Groenlo werd de eerste prijs behaald met lof van de jury. De toen behaalde 112 punten werden dat jaar door geen enkele andere vereniging overtroffen. Onder de bezielende leiding van Cor Kamp, die zijn vader inmiddels was opgevolgd en in totaal ruim vierentwintig jaar voor het orkest stond, werden in de ere-afdeling diverse eerste prijzen gewonnen. Het orkest groeide, in de tachtiger jaren, langzaam maar zeker  naar een bezetting van ruim zestig muzikanten. Mede door dit groeiende ledenaantal werd er een tweede orkest opgericht, het B-orkest en kreeg het eerste orkest de naam A-orkest. De sprong naar de top, door het A-orkest,  werd in 1988 ingezet. Op het concours in Neede werd met 306,5 punten de promotie naar de vaandelafdeling bereikt, dit onder leiding van dirigent John Ekkelboom. Daarna volgden meerdere successen elkaar in rap tempo op. Het topconcours in de middenklasse leverde een tweede plaats op en inde periode 1991-1993 werd  kwalificatie voor het topconcours 1994 in de vaandelafdeling in Arnhem afgedwongen. De vereniging, onder leiding van Lute Hoekstra, eindigde daar uiteindelijk als derde.

Het concours in Eibergen in 1995 leverde maar liefst 340,5 punten op, in KNF-verband dat jaar het hoogste aantal punten landelijk. Absolute bekroning voor Harmonie Sint-Jan was het winnen van het topconcours in de vaandelafdeling in 1996 met  Sef Pijpers jr. als dirigent.

Het A-orkest vervolgde haar opmars door in 1997 bij concertwedstrijden in het muziekcentrum van Enschede 337,5 punt te scoren met onder andere een uitvoering van  “I Pini di Roma” van Ottorino Respighi. In het voorjaar van 1998 werd in Musis Sacrum in Arnhem opnieuw een eerste prijs behaald in de sectie Harmonie tijdens het KNFM Top-concours voor vaandelorkesten.

In 2000 presenteerde Harmonie Sint-Jan de  eerste CD met de titel “De Noaber, deel 1”. Hierop onder andere de stukken “Homenaje a Joaquin Sorolla” van Bernardo Adam Ferrero, “Three Revelations from the Lotus Sutra”, van Alfred Reed en “Poème du Feu” van Ida Gotkovsky. Deze CD, die mede tot stand kwam door een hernieuwde samenwerking met Sef Pijpers sr en Sef Pijpers jr werd een groot succes.

In 2000 werd dirigent Sef Suilen aangesteld en hij bracht in 2001, het jubileumjaar voor  Harmonie Sint-Jan, het orkest naar het hoogste podium namelijk de concertafdeling. Daar nestelde zij zich tussen andere toppers. Met 93 punten werd in Drachten het predicaat GOED door de jury afgegeven voor de vertolking van onder andere “Rebroll” van Salvador Brotons, “Nocturne” van Alexander Scriabin, “Het Saxofoonconcert” van Jerry Billik met als solist Jean Pierre Knoops en het “Poème Apestre” van Franco Cesarini.

Het B-orkest is uitgegroeid tot een volwaardig orkest, mede door de enorme aanwas van jeugdleden en kwam het orkest o.l.v Egbert van Groningen in november 2002 voor het eerst uit in de eerste afdeling en behaalde daar een uitstekende eerste prijs.

Sinds 2014 staat het A-orkest onder de bezielende leiding van Egbert van Groningen. Egbert is niet alleen dirigent, maar ook componist, arrangeur en uitvoerend musicus. Het A-orkest van Harmonie Sint-Jan bestaat momenteel uit ongeveer zestig muzikanten. Het orkest speelt in de hoogst haalbare afdeling voor amateurs, de eerste divisie. Nadat het A-orkest in het verleden drie maal achter elkaar meer dan negentig punten scoorde bij een KNFO concours, is zij enkele malen uitgekomen in de concertdivisie. In de jaren daarna heeft de vereniging een enorme verjongingskuur doorgemaakt. Daarom is er besloten om een stapje terug te doen en weer uit te komen in de eerste divisie, met als doel vanuit eigen kracht in de toekomst weer terug te keren in de concertdivisie.

januari 1995

januari 1990